• Grey Facebook Icon

© Copyright PureBeing 2019.

February 25, 2019

August 29, 2018

November 2, 2017

Please reload

Viimeisin postaus

10 syytä lopettaa sokerin syönti

October 12, 2018

Sokeri – tuo ihanan makea ja koukuttava aine, joka saa makuhermostomme nykimään. Mutta mitä tapahtuukaan kehollemme, kun sokeri pääsee aineenvaihduntaamme käsiksi?

 

Liian sokerin on todettu vaikuttavan näkyvästi terveyteemme. Sokerisia tuotteita tulisi syödä vain satunnaisesti, mutta valitettavasti suomalaisten sokerinkulutus kiikkuu uhkaavasti suositusten ylärajoilla.  Niin kutsuttua piilosokeria löytyy nykyään lähes kaikista elintarvikkeista eikä siksi olekaan yllätys, että sokerinkulutuksemme on noussut viimeisen 20 vuoden aikana pilviin.

 

Puhun usein sokerin haitoista, mutta koska tämä on asia, jota minulta kysytään usein ja jota en voi liiaksi korostaa, päätin kirjoittaa sokerista oman postauksen. Tässä 10 syytä sille, miksi sokeri on terveydellemme vaarallista ja miksi sen syöminen kannattaisi lopettaa kokonaan (tai ainakin vähentää).

 

 

10 syytä lopettaa sokerin syönti

 

 

1. Sokeri aiheuttaa riippuvuutta

 

Tämän ehkä tiesitkin jo. Usean tieteellisen tutkimuksen mukaan sokeri vapauttaa endorfiineja aivoissa samaan tapaan kuin jotkut huumeet ja lääkeaineet.  Mitä enemmän ja useammin sokeria syöt, sitä enemmän sitä haluat. Samalla myös toleranssisi kasvaa, eikä sama määrä sokeria enää riitä tuomaan kaipaamaasi mielihyvää. Kun sitten päätät ryhtyä ”sokerilakkoon”, kärsit vierotusoireista, kuten päänsärystä, mielialan vaihteluista, unettomuudesta ja huonosta olosta.

 

2. Sokeri on uhka terveydelle

 

Sokeriset tuotteet, kuten limsat (myös ja eritoten ne aspartaamia sisältävät!) aiheuttavat muun muassa haimasyöpää, eturauhassyöpää, rintasyöpää ja paksusuolensyöpää. On myös todettu, että sokerin poistaminen ruokavaliosta saattaa jopa auttaa toipumaan syövästä.

 

Lisäksi sokeri nostaa kakkostyypin diabeteksen riskiä, heiluttaa turhaan verensokeria ja saa olomme nuutuneeksi ja väsyneeksi, kun verensokeripiikki lopulta laskee. Sokeri myös kiihdyttää hapettumisprosessia soluissamme, mikä voi johtaa siihen, että kudoksemme ja elimemme vaurioituvat. Liika sokerinsyönti siis nostaa riskiämme sairastua esimerkiksi maksasairauteen, kaihiin tai munuaisten vajaatoimintaan.

 

 

3. Oppiminen ja uuden omaksuminen kärsii

 

Liian sokerin on todettu heikentävän kykyämme oppia ja omaksua uutta. Eläinkokeiden perusteella on lisäksi mahdollista epäillä, että myös muistimme heikkenee, mikäli ruokavaliomme sisältää paljon sokeria. Vaikka sinusta voi tuntua siltä, että Fazerin sininen on oiva apu tenttiviikolla, olet valitettavasti väärässä. Eikö olisi parempi, jos voisit lisätä aivokapasiteettiasi korvaamalla suklaan vaikkapa herkullisella tuorepuurolla?

 

4. Iho vanhenee

 

Suuri sokerinkulutus johtaa kollageenin tuotannon häiriöön, jolloin ihon elastaanisuus kärsii. Näin ollen ihon väri samenee, kimmoisuus vähenee ja kasvoihin alkaa ilmestyä ennen aikaisia ryppyjä. Myös muut iho-oireet, kuten akne ja epäpuhtaudet lisääntyvät.

 

5. Sokeri aiheuttaa unettomuutta

 

Jos elimistö tankataan täyteen sokeria (oli kyse sitten valmisruokien piilosokerista tai rehellisistä herkkuövereistä), tulemme samalla luoneeksi unelle haastavat olosuhteet. Sokeri saa insuliin tuotannon nousemaan ja tämä saattaa aiheuttaa tarpeetonta heräilyä. Myös unen laatu voi kärsiä, kun elimistömme pyrkii poistamaan sokerin mukana tulevia myrkkyjä kehostamme.

 

 

6. Sokeri lihottaa

 

Tämä ei varmaan yllätä ketään. Ja tottahan se on! Sokeri lihottaa. Siinä on paljon energiaa ja ylimääräinen energia varastoidaan kehoon rasvaksi. Huom! Tämä pätee kaikkeen sokeriin! Intiaanisokeri, kookossokeri, ynnä muut ”terveelliset sokerit” eivät ole tässä asiassa poikkeuksia. Toki näissä luonnon sokereissa on se hyvä puoli, että niitä ei ole käsitelty kaiken maailman puhdistusmenetelmin ja -ainein, mutta älä tuudittaudu siihen harhaluuloon, että voisit syödä näitä yhtään sen enempää kuin tavallistakaan sokeria. Sokeri on sokeri, oli väri mikä hyvänsä.

 

7. Sokeri nostaa sisäelinrasvan määrää

 

Keskivartalolihavuus, jota liiallisen sokerinkäytön on todettu aiheuttavan, lisää sisäelinrasvan määrää. Tämä puolestaan voi olla merkki metabolisesta oireyhtymästä ja alkavasta 2-tyypin diabeteksesta. Korkea sisäelinrasvan määrä on myös omiaan aiheuttamaan elimistöön erilaisia tulehdustiloja. Ihminen voi olla hyvinkin hoikka ja pienikokoinen, mutta omata silti suuren määrän sisäelinrasvaa. Tämä on asia, jota ihmiset eivät aina ymmärrä, sillä olemme tottuneet mieltämään lihavuuden vain ulkoisena tekijänä. Todellisuudessa keskivartalolihavuus ja siitä aiheutuva sisäelinrasva ovat terveydellemme monin verroin haitallisempia, kuin iso pylly tai leveät reidet.

 

 

8. Hampaat reikiintyvät

 

Tästä puhuttiin jo lapsena. Kuten monet tutkimukset jo osoittavat, sokeri pilaa hampaat. Suuri määrä sokeria lisää hammaskarieksen määrää ja altistaa muille suun terveyteen liittyville ongelmille, kuten iensairauksille.

 

9. Sokeri aiheuttaa masennusta

 

Fruktoosin, jota lisätään nykyisin moniin valmisruokiin, karkkeihin, kekseihin ja virvoitusjuomiin, on todettu vaikuttavan aivojemme kykyyn käsitellä stressiä. Tällä saattaa olla merkittäviä yhteyksiä masennus- ja ahdistusoireiden pahenemiseen. Erityisesti kehitysvaiheessa oleviin aivoihin runsas sokerin nauttiminen voi aiheuttaa pysyviä muutoksia.

 

10. Energiatasot laskevat

 

Sokerisista energiajuomista on tullut markettien hittituotteita. Niitä myydään mitä erikoisempien markkinointikampanjoiden ja –kikkojen avulla ja valitettavasti viesti näyttää purevan. Todellisuudessa energiajuomat nostavat vireystilaa hetkeksi, mutta tätä seuraa aina energiatasojen romahdus, kun insuliinin tuotanto nopean piikin jälkeen laskee. Jäljelle jää uupumus ja sydämentykytys.

 

Uutena boomina ovat lisäksi hyllyjen "sokerittomat terveysboosterit”. Vinkki vitonen: keinotekoiset makeutusaineet – eritoten aspartaami – eivät ole ihmiselle sopivia makeuttajia! Tutkimusten mukaan aspartaami aiheuttaa syöpää, lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, lihottaa enemmän kuin sokeri ja aiheuttaa erilaisia kiputiloja ja on mahdollisesti myös fibromyalgian keskeisimpiä syitä. Itse en koskisi keinotekoisiin makeutusaineisiin pitkällä tikullakaan – oli kyseessä sitten aspartaami tai jokin muu vastaava aine.

 

Järki käteen (ja ostoksille)

 

On ihan ok herkutella pullalla aina silloin tällöin, mutta sokeriset tuotteet eivät kuulu jokapäiväiseen ruokavalioomme. Älä myöskään lähde markkinoiden ”ei lisättyä sokeria”-huijaukseen, vaan tarkista tuoteselosteet! Se, että tuotteeseen ei ole lisätty sokeria, ei tarkoita, ettei siinä olisi ollenkaan sokeria. Tästä ovat hyvänä esimerkkinä kauppojen ”terveyssmoothiet ja -mehut", joiden tuoteselostetta lukemalla selviää karu totuus. Hyvin usein tällaiset juomat on nimittäin valmistettu mehutiivisteestä, joka sisältää jopa neljä sokeripalaa yhtä desilitraa kohden.

 

Mieti aina, mitä ostat ja miten se vaikuttaa hyvinvointiisi!

 

Namaste.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Kategoriahaku
Please reload

Arkisto
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now