• Grey Facebook Icon

© Copyright PureBeing 2019.

February 25, 2019

August 29, 2018

November 2, 2017

Please reload

Viimeisin postaus

Miksi kaloreiden laskeminen ei kannata?

Moni meistä sortuu laskemaan omaa kaloreiden kulutustaan, mutta miksi kaloreiden laskeminen ei kuitenkaan loppupeleissä kannata? Kirjaat syömisesi järjestelmällisesti netin kalorilaskureihin tai noudatat serkkutytön kehumaa Stuertin dieettiä, mutta viikon, kuukauden, tai viimeistään kahden kuluttua homma alkaa tympiä ja juttu jää siihen. Saatat potea huonoa omaatuntoa siitä, ettet jaksa enää näpytellä jokaista pähkinää kalenteriin, eikä kalorimäärissä pysyminenkään enää innosta. Onnistuit kenties tiputtamaan muutamia kiloja, ehkä pääsit jopa tavoitteeseesi, mutta pian kaloreiden tarkkailun loputtua huomaat hilautuvasi aina vain lähemmäs lähtöpainoasi. Miksi?

 

Niin kuin ei koskaan, ei tälläkään kertaa vastaus ole yksiselitteinen. Uskallan kuitenkin väittää, että pelkkiä kaloreita laskemalla et tule koskaan pääsemään unelmiesi kuntoon, et ainakaan pysyvästi. Ihmisen, joka haluaa laihtua, kiinteytyä, kasvattaa lihasta ja voida paremmin, ei kannata tuijottaa pakkausselosteiden kalorimääriä. Tärkeämpää on keskittyä syömään puhdasta ruokaa ja syödä sitä riittävästi. Mistä sitten tietää, mikä on riittävästi? Riittävä määrä ruokaa on yksilöllinen käsite ja tämä on yksi syy, miksi kaloreiden laskeminen ei toimi pitkällä aikatähtäimellä. Kalorilaskuri tai netistä ladattu, massoille suunnattu ruokavalio ei ota huomioon, että me olemme kaikki yksilöitä. Se, miksi ihmiset helposti palaavat vanhaan lähtöpainoonsa kalorilaskennan tai laihdutuskuurin jälkeen on, että ei osata kuunnella omaa kehoa. Kun kalorimäärät on ennalta asetettu, ei meille jää varaa opetella itse tuntemaan, mikä ruokamäärä riittää. Usein kaikki ”ihme-dieetit” ja kalorilaskurilla asetetut tavoitteet ovat myös täysin järjettömiä. Kituutetaan 1000 kilokalorin (tai vielä vähempikalorisella) dieetillä ja sitten ihmetellään, miksi ”laihdutuskuurin” jälkeen ollaan entistä pulleammassa kunnossa. Kun kroppaa pidetään tarpeeksi kauan alhaisilla kalorimäärillä, se oppii varastoimaan kaiken, minkä käsiinsä saa. Lisäksi onnistut vain polttamaan pois omat lihaksesi, et kehossa olevaa rasvaa. Tästä syntyy niin kutsuttu jojo-efekti.

 

Netti on nykypäivänä pullollaan erilaisia dieetti-ohjeita, laihdutusvinkkejä ja ties minkälaisia vippaskonsteja, jotka kaikki tarjoavat samaa: tietä kohti unelmien bikini bodya. Tavoitteita on tietysti hyvä olla, mutta eikö olisi parempi oppia itse tuntemaan, mitä kehosi tarvitsee, eikä seurata orjallisesti jotakin ruokavaliota ja kalorimäärää? Kaiken kukkuraksi, nykyisen tiedon mukaan kalorimerkinnät eivät ole edes ajan tasalla. Mikä hyöty on laskea kuluttamiasi kaloreita, jos et voi luottaa niiden oikeellisuuteen?

 

Ei ole myöskään se ja sama, minkälaisia kaloreita suuhusi lappaat. Välilä kuulee sanottavan, että kalori on aina kalori ja vaikka myönnän tämän pitävän osittain paikkansa, en suosittele ketään uskomaan tähän silmät ummessa. Voit toki saada saman kalorimäärän täyteen syömällä ravintorikasta kotiruokaa tai sitten pelkkää karkkia ja sipsiä mussuttamalla, mutta jälkimmäinen vaihtoehto tuskin vie sinua kohti tavoitteitasi – ellei ajatuksissasi ollut hivenaineiden puutos, lihaskato ja harmahtava, väsynyt olemus. On myös esitetty väitteitä, että vaikka söisit saman kalorimäärän puhdasta ruokaa ja popsisit vastapainoksi samanmoisen määrän jalostettuja elintarvikkeita, saat loppujen lopuksi enemmän kaloreita jälkimmäisestä, sillä puhtaasta ruuasta elimistöön imeytyvä kalorimäärä on jalostettua pienempi. Kuvittele vaikka syöväsi kourallinen manteleita ja pistele sen jälkeen poskeesi pala vaaleaa vehnäleipää. On helppo ymmärtää, että elimistö imee itseensä kaiken, mitä vaaleasta ”höttöhiilarista” irtoaa, sillä se on jo valmiiksi käsitellyssä muodossa ja näin ollen helppoa energiaa kehollemme. 

 

Yksi syy, miksi en myöskään kannusta kaloreiden laskemiseen, on sen aiheuttama stressi ja ärtymys. On todella turhauttavaa naputtaa jokainen ruoka-aine painoineen päivineen kalorilaskuriin ja tarkkailla lähenevää ”ylensyönnin” rajaa. Stressi ja negatiiviset tunteet eivät ole koskaan meille hyväksi ja mikäli voimme vähentää päivittäistä stressikuormaamme opettelemalla kuuntelemaan kehoamme kaloreiden sijaan, olemme jo voiton puolella. Miten ihmeessä kalorilaskuri voi kertoa meille, koska olemme syöneet tarpeeksi? Kalorilaskuri ei laske tuntemaamme virkeyttä, väsymystä, unettomuutta tai energisyyttä. Sen tunnemme vain me itse ja meidän tulisikin toimia itse omana henkilökohtaisena kalorilaskurinamme.

 

On toki tapauksia, jolloin kaloreiden laskemisesta voi olla meille myös hyötyä. Mikäli olet vasta hiljattain aloitellut uutta elämäntapaasi, etkä omaa vielä käsitystä ruoan ravintosisällöstä tai sen sisältämästä energiasta, saattaa kalorilaskuri olla oiva apu uuden opettelussa. On myös tapauksia, jolloin kovaa treenaava henkilö ei todellisuudessa ymmärrä syövänsä liian vähän kulutukseensa nähden. Viikkoon mahdutetaan body pump jokaiselle päivälle ja silti samaan aikaan vahdataan, ettei hiilareita vaan syödä liikaa, vaikka todellisuudessa syy siihen, ettei paino putoa, on liian alhainen energiansaanti. Lisäksi ihmiset, jotka haluavat kasvattaa lihasmassaa, saavat lähes järjestäen liian vähän kaloreita päivätasolla, mikäli eivät kiinnitä kalorinsaantiinsa erityistä huomiota. Näissä tapauksissa voi kaloreiden laskeminen olla paikallaan, mutta en kuitenkaan suosittele ketään jatkamaan sitä ikuisuuksiin.

 

 

Oma ohjeeni on oppia ymmärtämään energiansaannin perusteet ja jättää sen jälkeen kaloreiden laskeminen fitness-urheilijoille. Mikäli opettelu tuntuu haastavalta ja kaipaat apua omaan ruokavalioosi, palkkaa osaava valmentaja tueksesi. On parempi opetella syömään kerralla oikein, kuin kituuttaa vähäkalorisella dieetillä ja toivoa pääsevänsä ihannepainoonsa vielä jonakin päivänä.

 

Namaste.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Kategoriahaku
Please reload

Arkisto
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now