• Grey Facebook Icon

© Copyright PureBeing 2019.

February 25, 2019

August 29, 2018

November 2, 2017

Please reload

Viimeisin postaus

Onko lisäravinteista hyötyä?

Minulta kysytään usein, käytänkö jotain tiettyjä lisäravinteita ja mitä niistä suosittelisin kanssaihmisilleni. Vastaus tähän ei ole täysin yksiselitteinen. Henkilökohtainen mielipiteeni lisäravinteista on: less is more. Silti, haluaisin sanoa, että saamme kaiken tarvitsemamme terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, mutta valitettavasti tilanne ei ole enää nykypäivänä tämä. Maaperämme on köyhtynyt mm. tehostetun viljelyn seurauksena ja ulkomailta tuodut kasvikset ja hedelmät eivät yksinkertaisesti pysty säilyttämään kaikkia vitamiineja ja ravintoaineitaan siihen saakka, että pääsemme niistä nauttimaan. Olet ehkä huomannut eron ostaessasi appelsiinin Suomesta tai lomamatkaltasi Espanjasta? Maku on niin erilainen, että voisi helposti kuvitella syövänsä täysin eri hedelmää! Voitte itse tässä kohtaa vetää omat johtopäätöksenne ulkomailta tuotujen ruoka-aineiden ravintoainepitoisuuksista. En väitä, että ne olisivat täysin ravintoköyhiä tai tarpeettomia, en alkuunkaan, mutta haluan vain korostaa sitä, että aina monipuolinen ruokavalio ei riitä tyydyttämään kehomme hiven- ja vitamiinitarpeita.

 

Mitä lisäravinteita tai ravintolisiä sitten kannattaisi käyttää?

 

D-vitamiini. D-vitamiinin puutos on yhteydessä moniin sairauksiin, sillä D-vitamiinin on todettu vaikuttavan suotuisasti mm. kalsiumin imeytymiseen ja immuunipuolustusjärjestelmään. Me Suomen leveysasteilla asuvat kärsimme varsin usein liian alhaisista D-vitamiinitasoista erityisesti talvi- ja kevätkuukausina. Tästä syystä suosittelen omille asiakkailleni järjestäen D-vitamiinilisää n. 25-100 mikrogrammaa vuorokaudessa (pois lukien kesäkuukaudet).

 

C-vitamiini ja sinkki. Mikäli flunssa vaanii kulman takana ja olo on nuutunut, suosittelen nappaamaan sekä C-vitamiinia että sinkkiä suoraan purkista. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, kun taas sinkki auttaa vastustamaan infektioita. Kumpaakaan en kuitenkaan suosittele jatkuvaan käyttöön, vaan ainoastaan täsmäaseiksi flunssaa vastaan.

 

Magnesium. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että mikäli treenitasosi ovat kovat, hikoilet runsaasti liikuntasuorituksen aikana, kärsit stressioireista tai nukut levottomasti, saattaa lisätty magnesiuminsaanti auttaa sinua palautumaan, vähentää treenin aiheuttamaa lihaskipua ja -kramppeja, sekä syventää untasi. Magnesium on erittäin tärkeä mineraali elimistömme toiminnalle ja mikäli epäilet kärsiväsi sen puutteesta, suosittelen lukemaan Kaisa Jaakkolan kirjoittaman artikkelin aiheesta.

 

Omega-3. Ellet nauti hyvälaatuista, rasvaista kalaa vähintään kolme kertaa viikossa, on omega-3 –rasvahappolisä sinulle todennäköisesti tarpeen. Monityydyttymättömät omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä kehomme toiminnalle, sen kasvulle ja kehitykselle. Vaikka kaikki omega-3-kapselit näyttävät samalta, on niiden sisällössä suuria eroja EPA:n ja DHA: määrän suhteen. Kiinnitä huomiota näihin pitoisuuksiin (yksinkertaisesti, mitä suurempi pitoisuus, sen parempi tuote) sekä tuotteen valmistustapaan ja sen sisältämiin täyteaineisiin. Mitä puhtaampi tuote, sen terveellisempi.

 

Entä sitten ne palautus- ja proteiinijuomat? Pitääkö niitä juoda, jotta tuloksia syntyy?

Vastaus on ehkä, ehkä ei. Siispä…

 

Proteiinilisä. Tämä sillä oletuksella, että joko

 

  • treenaat kovaa ja tavoitteellisesti ja sinulta menee yli 30-60 minuuttia saada treenin jälkeinen ateria nenäsi eteen. Tavoitteistasi riippuen palautusjuoma voi koostua pelkästä proteiinista (hera- tai riisiproteiini tai muu vastaava) tai siihen voidaan lisätä hiilihydraattia nopeuttamaan lihaksen kasvua ja palautumista kovasta suorituksesta. Banaani toimii myös vallan mainiosti hyvänä hiilihydraatin lähteenä.

  • olet kasvissyöjä/vegaani. Varsin usein niin kutsutut vegetreenarit käyttävät arjessaan jotain proteiinilisää nostamaan päivittäistä proteiininsaantiaan. Tämä siitä syystä, että pelkällä kasvisruoalla riittävän proteiinimäärän saaminen voi joskus olla haastavaa. Omille vege-asiakkailleni suosittelen aina laadukasta proteiinilisää sekoitettavaksi esimerkiksi aamupuuroon tai välipala-smoothieen. Näin päivittäistä proteiininsaantia saadaan helposti nostettua riittävälle tasolle.

  • pudotat painoa ja treenaat kovaa. Kun tavoitteenasi on pudottaa painoa lihaksia säästäen, on proteiinilisä, jos nyt ei ehdoton, niin ainakin varsin toimiva apuväline. Korkea proteiininsaanti (­≥2 g/kg) auttaa säästämään lihasta painonpudotuksen yhteydessä ja mahdollistaa matalamman hiilihydraattien käytön, mikä taasen johtaa rasvan palamiseen.

 

 

Markkinoilla on nykyisin tarjolla satoja erilaisia proteiinivalmisteita ja kuluttajia piinaa hillitön proteiini-boomi. Proteiinilisää valittaessa tulisikin kiinnittää huomiota sen laatuun ja alkuperään. Itse suosin suomalaisia valmistajia ja tarkistan aina sisältöluettelosta mitä aineita kyseinen proteiinivalmiste on niin sanotusti syönyt. Jätä kauppaan kaikki keinotekoisesti makeutetut mansikka- ja toffeeunelmat ja käännä katseesi näiden maustamattomiin (tai luontaisilla makeutusaineilla, kuten kaakaolla maustettuihin) sisaruksiin. Miksikö? Koska keinotekoiset makeutusaineet (kuten aspartaami) eivät vain ole hyväksi kehollemme. Piste. (Tulen kirjoittamaan tästä vielä erillisen postauksensa, joten hold your horses.)

 

Tässä lisäravinteet, joita voin suositella lähes kaikille sen enempää taustoja tuntematta. Oikeastaan kaikki tämän listan ulkopuolelle jäävät tuotteet tulevat kysymykseen lähinnä puutostiloissa tai erityisruokavalioissa. Normaali ja mahdollisimman monipuolinen ravinto on ihmiselle huomattavasti tärkeämpää, kuin minkäänlainen ravintolisähifistely. Jos perusasiat ovat pielessä, mitä hyötyä on haalia kaapit täyteen hienoja vitamiinipillereitä ja -purnukoita? Sellaista ihmepilleriä, millä pääsisi helposti kuntoon ja eroon kaikista sairauksista, ei ole vielä toistaiseksi keksitty, joten keskity hivenainehamstraamisen sijasta tekemään terveellisiä valintoja jokaisella ateriallasi. Erilaisista superjauheista ja –aineista saattaa olla hyötyä joissakin tapauksissa, mutta niiden käyttö tulee ajankohtaiseksi vasta, kun talon perustukset on ensin saatu kuntoon.

 

Namaste.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Kategoriahaku
Please reload

Arkisto
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now